ניתוח המפרק בשיטה אתרוסקופית

ניתוח בשיטה ארתרוסקופית

ניתוח בשיטה ארתרוסקופית הינו ניתוח זעיר של המפרק ללא פתיחה של האיזור. ההליך כולל ביצוע שני חתכים קטנים באיזור המפרק דרך אחד מהם יוחדר סיב אופטי למטרת צפייה מדויקת באיזור על גבי מסך במהלי כל התהליך, ודרך השני יוחדרו הכלים לביצוע ההליך.

הארתרוסקופיה מבוצעת בהרדמה כללית למשך זמן של עד כשעה. מדובר בהליך פשוט יחסית שדורש אשפוז יום בלבד. ההחלמה מניתוח כזה יכולה לקחת מספר חודשים תלוי במקום ובחומרת הפגיעה וברוב המקרים יהיה צורך בטיפול פיזיותרפי לאחר הניתוח.

ההליך הניתוחי:

  1. ביצוע שני חתכים קטנים במפרק
  2. החדרת סיב אופטי לתוך אחד החתכים דרכו ניתן לראות את תוכן המפרק במדויק בהגדלה על מסך. כך יכול הרופא לראות את המבנה הפנימי של המפרק לזהות את הפגיעה ולהחליט באילו מכשירים ישתמש לצורך הניתוח ובאיזו שיטה יבחר לטפל.
  3. החדרת כלי הניתוח דרך החתך הנוסף

לפני תחילת הניתוח תבוצע שטיפה של המקום מנוזלים כגון דם וחלבונים דלקתיים על מנת להתחיל לטפל במקום בצורה נקייה.

הניתוח הארתרוסקופי הראשון בוצע במפרק הברך וכיום מיושם בניתוחים של מפרקי הברך, כתף, ירך ואפילו במפרק היד.

ארתרוסקופיה במפרק הברך:

לרוב משתמשים בשיטה לאבחן את הבעיה והפגיעה בברך והחלטה על המשך הטיפול. ניתוח זה מקובל כאשר יש קרע במיניסקוס ויש צורך לחברו או להוציא את החתיכה הקרועה. הוצאה חלקית של המיניסקוס בעזרת ארתרוסקופיה הינו הניתוח השכיח ביותר בתחום האורתופדיה והוא בעל תוצאות משופרות ומונע שחיקה עתידית של המפרק לאורך זמן. כמו כן בעזרת ההליך ניתן לתקן נזקים בסחוס, לטפל בזיהומים מקומיים, במחלות שונות במפרק אך ההליך אינו פיתרון במחלות שנגרמו עקב התנוונות של הברך.

ארתרוסקופיה במפרק הכתף:

לאחר הברך מפרק הכתף הוא המפרק השני בשכיחותו מבחינת אבחון וטיפול בשיטה הארתרוסקופית. ניתן להשתמש בשיטה על מנת לייצב את מפרק הכתף ותיקון גידים קרועים. הכתף בנויה בצורה אנטומית שונה מהברך, היא מכוסה ביותר שרירים ולכן יש קושי למצוא באופן יעיל את עצמות המפרק והחדירה אל עצמות אלה סמוכה לגלי דם ועצבים ולכן היא איטית ומסובכת יותר. עם זאת הליך הארתרוסקופיה מאפשר אבחון יעיל של הפגיעה ואפשרות לתיקון ושחזור הרקמות באיזור.

ארתרוסקופיה במפרק הירך:

מפרק הירך הינו מפרק קשה במיוחד לצורך ביצוע הליכים בשיטה הארתרוסקופית מכיוון שמדובר במפרק שממוקם עמוק, והינו יציב והדוק במיוחד. כאשר יש קרע בלברום, או ישנו גוף חופשי במפרק, פגיעה בסחוס, זיהום או מחלה בחלל המפרק נעשה שימוש בהליך על מנת לאבחן את הבעיה ואף לטפל בה, ובשנים האחרונות למרות הקושי של המפרק חלה עלייה גדולה במספר הניתוחים הארתרוסקופיים שנעשים במפרק הירך.

היתרונות של ניתוח בשיטה הארתרוסקופית:

  1. ביצוע חתכים קטנים ללא צורך בפתיחת המפרק בניתוח פתוח
  2. תגובה דלקתית במקום המושכת אליה חלבונים ותאי דם הנלחמים בדלקת ועוזרים להחלמה מהירה יותר
  3. כאבים מופחתים במקום לאחר הניתוח
  4. שיקום והחלמה מהירים יחסית לניתוח פתוח וחזרה מהירה ומוקדמת לפעילות ספורטיבית
  5. יכולת ראייה מדויקת וגישה ברורה לכל החללים במפרק ובכך ניתן לדייק באבחון ובטיפול
  6. סיכוי נמוך לפגיעה בעצבים, כלי דם ושרירים הצמודים למפרק
  7. אין צורך באשפוז

  החסרונות של ניתוח בשיטה הארתרוסקופית:

  1. כמו בכל ניתוח והליך פולשני על ידי החדרת גופים זרים לגוף יש ביכוי לסיבוכים וזיהומים מקומיים אך הם מינוריים לרוב.
  2. נדרש זמן ושליטה בשיטה ובציוד על מנת לבצע את ההליך

הרפואה והטכנולוגיה המתקדמת של השנים האחרונות משפרות באופן קבוע את המכשור ואת טכניקות הניתוח ומאפשרות בכך לרופא הכירורג המבצע את ההליך לבחור את שיטת הניתוח הרצויה ואת הכלים והמכשירים איתם הוא בוחר לבצע את ההליך בצורה המהירה והטובה ביותר המביאה לתוצאות משופרות , החלמה מהירה וחזרה לתפקוד באופן מהיר יחסית לאורך זמן רב לאחר ביצוע ההליך. ארתרוסקופיה במפרק הברך:

ד”ר רון ארבל מומחה לכירורגיה אורתופדית, מומחה ברכיים וקרסוליים ופגיעות ספורט אחראי המרכז לרפואת ספורט וכירורגיה ארטרוסקופית בבית חולים סוראסקי

צור קשר

© כל הזכויות שמורות