רצועה צולבת קדמית

רצועה צולבת קדמית הינה אחת מארבעת הרצועות העיקריות של הברך.

היא ממוקמת בין השוק לברך בחלקה האחורי של עצם הירך ותפקידה הוא למנוע בריחה של השוק קדימה ולייצב את הברך על מנת שתוכל לתפקד בצורה תקינה.
הרצועה מורכבת משתי רצועות כאשר אחת מתוחה ואחת רפויה והן משתנות בהתאם בכל זווית. ישנה רצועה צולבת אחורית וקדמית כאשר הפגיעה ברצועה הקדמית היא הנפוצה יותר.
כמו בכל רצועה בגוף, הרצועה הצולבת משמשת כגורם מייצב אך מצויים בה גם סיבי וגופי עצב שאחראית עם תחושת המצב, כלומר- אם לדוגמא אנו עומדים ליפול ימינה, אותם סיבים מרגישים את הפעולה שעומדת לקרות ושולחים איתות להפעיל את השרירים על מנת שנתייצב שמאלה, נתאזן, ולא ניפול.

כאשר ישנה חבלה באותה רצועה הפגיעה היא קשה מכיוון שאותה רצועה לא מתחברת חזרה באופן ספונטני, ואותו איזון וייצוב נפגעים.

קרע או חבלה ברצועה הצולבת נפוצים בעיקר אצל ספורטאים עקב הפעילות הגופנית המאומצת שלהם ויותר אצל ספורטאיות עקב מבנה הברך והאגן והפעילות ההורמונאלית.

כאשר נוצר קרע ברצועה הצולבת הקדמית  אספקת הדם לאיזור נפגעת ולכן מופיעה נפיחות באופן מיידי ויש צורך לנקז את הנוזלים מהברך. במידה ומדובר בקרע מבודד אצל כ25% מהאנשים יהיה ניתן לחזור לתפקד באופן סביר וזאת רק לאחר טיפול פיזיותרפי אינטנסיבי והתמדה על חיזוק השרירים. ללא פעילות ספורטיבית בה יש סיבובים חדים או שינויי כיוון בלתי צפויים. אצל רוב האנשים יהיה צורך לבצע הליך ניתוחי.

שחזור הרצועה:

שיחזור הרצועה יעשה בשיטה ארתרוסקופית ללא צורך בפתיחת הברך. לא ניתן לתפור את הרצועה ולכן יש צורך לקחת גיד ממקום אחר ולהשתילו במקום הרצועה. את הגיד ניתן לקחת מהמטופל עצמו מהברך המנותחת או מהברך השנייה. יש המעדיפים לקחת מהברך המנותחת מכיוון שכבר מבצעים בה הליך ניתוחי ויש המעדיפים לקחת מהברך הבריאה על מנת לא להחליש יותר את הברך הפצועה. ניתן גם לקחת מגידי האמסטרינג- השרירים האחוריים של הירך, או מגיד הפיקה. כאשר לוקחים חלק מגיד הפיקה לוקחים כשליש ממנו עם חתיכת עצם ואיזור החיבור לשוק.

המקור השני ללקיחת גיד הוא שריר הארבע ראשי שממוקם בקדמת הירך. גם את הגיד הזה לוקחים עם חתיכת עצם וזאת מכיוון שלעצם יש יכולת חיבור יותר טובה ומהירה מאשר רקמה.

ישנה גם אפשרות לקחת גיד מבנק תורמים ולהשתמש בו לצורך השתלה לחיבור הרצועה מחדש.

התוצאות של הניתוח הינן טובות, החסרה לספורט היא יחסית גבוהה כאשר כ60-70% מהספורטאים שעברו את התהליך יחזרו לאותה רמה של ספורט וכ80-90% של ספורטאים יחזרו לעסוק בספורט באופן כללי (לאו דוקא לאותה רמה).

החיסרון של לקיחת גידים מהמטופל עצמו היא שהדבר עלול לגרום לסיבוכים מקומיים כמו שבר בפיקה, פגיעה בעצב מקומי, קושי לעמוד על הברכיים באופן יציב או היחלשות של כ-20% של שרירי האמסטרינג.

התוצאות דומות בשתי הדרכים בין אם לוקחים גיד מהמטופל עצמו או מבנק תורמים, כאשר ההחלמה לאחר השתלת גיד מתרומה לוקחת כשלושה חודשים יותר מכיוון שתהליך הבנייה באיזור איטי יותר. עם זאת, אחוז הסיבוכים קטן יותר כאשר לוקחים גיד מתרומה מכיוון שלא צריך לפגוע באיזור אחר בגופו של המטופל. ההחלמה היא יחסית מהירה כאשר המטופל יוכל לדרוך על רגלו מיד לאחר הניתוח עם תחבושת אלסטית ולהתחיל טיפול פיזיותרפי לאחר יומיים באופן אינטנסיבי ולרדת בהדרגתיות. לאחר שישה עד תשעה חודשים יוכל המטופל לחזור לספורט מלא במידה והושתל גיד מגופו, ותשעה עד שניים עשר חודשים במידה והושתל גיד מתרומה.

פעמים רבות קרע ברצועה הקדמית הצולבת מגיע ביחד עם קרע במיניסקוס וגם במידה ויש קרע ברצועה בלבד, אם לא יבוצע הניתוח בהקדם לא יהיה ניתן להימנע מקרע גם במיניסקוס, חוסר יציבות ובריחה של הרגל. כמו כן  במידה ולא יבוצע הניתוח לאחר קריעת הרצועה יגרם נזק בלתי הפיך ברך.

ד”ר רון ארבל מומחה לכירורגיה אורתופדית, מומחה ברכיים וקרסוליים ופגיעות ספורט אחראי המרכז לרפואת ספורט וכירורגיה ארטרוסקופית בבית חולים סוראסקי

צור קשר

© כל הזכויות שמורות