מרפק טניס

טניס אלבו- מרפק טניס

טניס אלבו- מרפק טניס הינו מצב בו ישנו קרע חלקי או התנוונות של הרקמה במוצא השרירים שאחראים על יישור שורש כף היד באיזור החיצוני של המרפק. לא מדובר בדלקת אלא במצב דמוי דלקת שנוצר עקב היווצרות רקמה שאינה תקינה. מרפק טניס עלול לגרום לכאבים בתנועות מסוימות ואם אינו מטופל הוא יהפך לכרוני ולהפריע לתפקוד היומיומי. ביחד עם מרפק גולף זוהי פציעת הספורט השכיחה ביותר אך רוב הסובלים ממנה כלל לא משחקים טניס והגורם העיקרי הוא עומס על שרירי האמה שאחראים על יישור שורש כף היד.

הגורמים למרפק טניס:

  • עומס גדול וקבוע על שרירי האמה האחראים על יישור שורש כף היד והאצבעות
  • פעולות קבועות שכוללות תנועות סיבוביות ותנועות יישור במהלך זמן רב כגון ספורט או תחביב שמעמיסים על מוצא השרירים.
  • נשיאת משאות כבדים- עלול לגרום לקרע חלקי של השרירים במרפק אשר יכול להחלים לאט ביותר או לא להחלים כלל.
  • כאשר הרקמה מזדקנת ויכולת הגוף לרפא אותה ירודה (לרוב בגיל מבוגר החל מגיל ארבעים ומעלה)

הסימנים למרפק טניס:

האנשים הסובלים ממרפק טניס יחוו כאבים בצידו החיצוני של המרפק בדרגות שונות כאשר אותו כאב יתגבר ויתפשט לאמה ולשורש כף היד בעת נשיאת משאות כבדים. כמו כן הסובלים ממרפק טניס יתקלו בקושי בביצוע פעולות יומיומיות כגון אחיזה של חפצים, פתיחת דלת ולחיצת יד. הכאב עלול להקרין לכיוון הזרוע ולכיוון כף היד והמקום עצמו יהיה רגיש למגע.

אבחון מרפק טניס:

אבחון התופעה יעשה על ידי רופא מומחה לכף היד והמרפק בבדיקה פיזית פשוטה. במקרים חריגים ייעזר הרופא בצילומי רנטגן ובבדיקת MRI זאת כאשר יש חשש לקרע נרחב בשריר.

הטיפול במרפק טניס:

את הטיפול הרופא יתאים למטופל בהתאם לגילו, משך הזמן ממנו הוא סובל מהתסמונת, ודרגת הכאב.

  1. מנוחה לשרירים האחראים על היישור של כף היד על ידי סד הגנה לשורש כף היד ומניעת פעולת יישור שגורמת לכאב.
  2. טיפולים פיזיותרפיים- התאמת תרגילי מתיחה וחיזוק של השרירים האחראים על היישור וזאת על מנת לעזור לאותה רקמה לא תקינה להחלים.
  3. הזרקת קורטיזון ישירות למקום הפגוע על מנת לגרום להפחתה מיידית בכאבים.

יש לקחת בחשבון שזמן ההחלמה ממצב של מרפק טניס יכול לקחת בין חצי שנה עד תשעה חודשים ולכן יש לאבחן את המקום בהקדם ולהתחיל טיפול בהתאם וכן לאפשר מנוחה לשרירים על מנת למנוע נזק עתידי.

כאשר כל הטיפולים והמנוחה לא עוזרים בהחלמה של הרקמה והכאבים ממשיכים ייתכן ויהיה צורך בביצוע ניתוח במקום. לרוב הניתוח יתבצע בשיטת הארתרוסקופיה כאשר במהלכו תיכרת אות קמה לא תקינה ויחוברו חזרה הגידים הבריאים אל העצם באיזור של המרפק. כאשר יש לחץ על העצב הרדיאלי שנגרם עקב התופעה של מרפק טניס ייתכן ויהיה צורך בביצוע חתך נוסף על מנת לשחרר את הלחץ מעל העצב הרדיאלי. לניתוח סיכויי הצלחה גבוהים במיוחד כ-80% וההחלמה היא ממושכת ואורכת מספר חודשים.

ד”ר רון ארבל מומחה לכירורגיה אורתופדית, מומחה ברכיים וקרסוליים ופגיעות ספורט אחראי המרכז לרפואת ספורט וכירורגיה ארטרוסקופית בבית חולים סוראסקי

צור קשר

© כל הזכויות שמורות