טיפול במחלות מפרק הפיקה

מחלות מפרק הפיקה:

עצם הפיקה היא עצם שממוקמת ומחברת בין הגידים. בחלקה העליון היא מחוברת לגיד הארבע ראשי ובחלקה התחתון היא מחוברת לגיד הפטלרי.

הפיקה יושבת על סחוס אשר ממוקם אל מול הסחוס הקדמי של חלקה התחתון של עצם הירך. כל אלה יוצרים את המפרק השני בברך. תפקידה העיקרי של הפיקה במפרק הברך הוא להגן עליה. כמו כן היא מגדילה את הכח של שריר הירך (השריר הארבע ראשי) ומקטינה את החיכוך שלו במפרק במצב של כיפוף.

כאבי ברכיים הם אחת התופעות השכיחות ביותר בקרב ספורטאים צעירים בעיקר עקב עומס מוגבר ושימוש יתר במפרק הברך דבר הגורם לשחיקה של הסחוס במפרק הירך-פיקה. כמו כן תנועה לא נכונה של הפיקה שאינה נעה בכיוון נכון יכול להוביל לכאבים.

הסיבות הנפוצות ביותר לכאבי ברכיים הן:

  1. משקל גוף עודף- על מפרק הברך מופעלים רוב הלחצים והעומסים בגוף ולכן כאשר משקל הגוף גבוה יופעל עליה עומס יתר ולחץ רב. הדרך הטובה ביותר להקל על כאבים מסוג זה היא ירידה מבוקרת במשקל.
  2. כאבי גדילה- בשלבי הגדילה של האדם מילדות ועד בגרות ישנם מצבים בהם ישנם כאבי ברכיים כתוצאה מהגדילה. אין דרך לטפל בכאבים אלו, הם לרוב קלים וחולפים במהירות.
  3. ישיבה ממושכת- כאשר יושבים לאורך זמן ישנו עומס על מפרק הירך-פיקה ולכן כאשר יש צורך לשבת לפרק זמן ארוך וממושך מומלץ לשבת עם הברכיים בזווית של כ-100 מעלות. כמו כן רצוי לקום ולהימתח ולהניע את הגוף מדי פעם.
  4. פגיעה בברך– כאשר ישנה פגיעה טראומתית לברך יש צורך לבדוק את גודל ועומק הפגיעה ולוודא איזה חלק נפגע אם מדובר גם בגידים סחוס ועצם. במקום יכולה להתפתח דלקת ולכן יש צורך לטפל באופן מיידי.

כאשר מופיעים כאבים באיזור הקדמי של הברך וסביב הפיקה ובחיבור הפיקה בחלקה העליון והתחתון הדבר יפגע בטווח התנועה של הברך ויגביל אותה. הסיבה העיקרית לאותם כאבים היא כאמור שימוש יתר ועומסים רבים על הברך או תזוזה לא נכונה של הפיקה. כאבים באיזור הפיקה הם הכאבים הנפוצים ביותר אצל ספורטאים שסוג הספורט שלהם כולל קפיצות ונחיתות חוזרות על כף הרגל, קצב תנועה משתנה בצורה מהירה וביצוע תנועות חדות. כמו כן אנשים מבוגרים נוטים לפתח כאבים באיזור עקב התנוונות המפרק כאשר הגיד כבר לא מסוגל לעמוד בכל העומסים המופעלים עליו.

הגומרים לכאבים בגיד הפיקה:

  • היחלשות או התקצרות של השרירים
  • עודף משקל
  • רגליים באורכים לא שווים כאשר מופעל עומס יתר על אחת הברכיים במקום על שתיהן
  • קריסה כלפי פנימה של כף הרגל
  • פלטפוס- כאשר קשת כף הרגל שטוחה
  • פעילות קבועה על משטחים קבועים

על מנת לקבוע את סוג הטיפול המתאים ביותר יש לקבוע את רמת הכאב ממנו סובל המטופל וחומרת הפגיעה במקום. את חומרת הפגיעה ורמת הכאב מחלקים לארבעה שלבים לפיהם מחליטים על סוג הטיפול המתאים:

שלב ראשון- כאשר מופיע כאב אך אין קושי לתפקד.

שלב שני- כאשר מופיע כאב לפני פעילות ואחרי פעילות אך אין קושי לבצע את הפעילות עצמה.

שלב שלישי- כאשר יש כאבים גם בביצוע פעילות וקושי לבצע את הפעילות לרוב מצביע על קרע חלקי של הגיד.

שלב רביעי- כאשר יש קרע מלא של גיד הפיקה ויש צורך לנתח
בשלושת המצבים הראשונים הטיפול יעשה על ידי מתן תרופות, עיסוי רפואי, מנוחה לברך והגבהתה על מנת להוריד ולהפחית את העומס על הגיד. כמו כן יש צורך לחזק את השרירים ולשפר את טווח התנועה שלהם זאת ייעשה על ידי תרגילים של שיווי משקל וטיפול פיזיותרפי. במידת הצורך יעשה שימוש במדרס מיוחד בנעל ורצועות תומכות לברך.
בשלבים מתקדמים כאשר יש קרע חלקי או מלא יש צורך בניתוח למרות שאין הבטחה לחזרה לפעילות מלאה לאחריו.

פגיעה נוספת בפיקה של הברך היא ברך רצים- פציעה נפוצה אצל אצנים ורצים. לרוב אותו אדם ירגיש כאבים בחלקה הקדמי של הברך ובאיזור הפיקה מלווה בקושי לבצע תנועות של הברך. מקור הפגיעה היא לרוב תנועות חוזרות שגורמות שחיקה של הסחוס מתחת למפרק הפיקה ירך ומתחת פיקת הברך.עומס יתר שמופעל על מפרק הפיקה-ירך הוא הגורם העיקרי לברך רצים ולכאבים. כמו כן תנועה לא נכונה של הפיקה יכולה להוות גורם נוסף.  במצב נורמאלי כאשר הברך מתפקדת באופן רגיל הפיקה של הברך עולה ויורדת בתוך מגרעת שיושבת בחלקה התחתון של עצם הירך, בזמן שמיישרים ומכופפים את הברך. כאשר הפיקה לא זזה במסלולה כמו שצריך וזוטה ממנו הדבר יכול לגרום לשחיקה של הסחוס וכן כאבים במקום. כאשר ישנה פריקה של הפיקה היא תעשה לצידה החיצוני של הברך ויש להחזירה.

במצב כזה יש לטפל על ידי עיסוי רקמות רכות, תרגילי חיזוק המותאמים לחומרת הפגיעה ולדרגת הכאב וכן ניתוח בעת הצורך.

ד”ר רון ארבל מומחה לכירורגיה אורתופדית, מומחה ברכיים וקרסוליים ופגיעות ספורט אחראי המרכז לרפואת ספורט וכירורגיה ארטרוסקופית בבית חולים סוראסקי

צור קשר

© כל הזכויות שמורות