חומצה הילרונית לדלקות במפרק

חומצה היאלורונית

חומצה היאלורונית הינה פולימור פחמימתי שמצוי בכמויות רבות ברקמות המחברות וברקמות העצביות. הייצור של החומצה מתבצע בקרום התא והחומצה מהווה מרכיב חשוב במבנה החוץ תאי מכיוון שהיא תורמת לתקשורת הבין תאית, התחלקות התאים ונדידתם. הפירוק והיצירה של החומצה ההיאלורונית בגוף מתרחשת באופן קבוע בגוף.

אחד התפקידים החשובים ביותר של החומצה ההיאלורונית הוא הגברת הסמיכות של הנוזל ושימוש בחומר סיכה ראשי בנוזל. הימצאות החומצה בסחוס במפרק עוזרת לעמידה של הסחוס בלחץ על ידי שימוש כמעטפת לכל תא וספיחת מים. כמו כן הימצאות אותה חומצה בעור עוזרת בתיקון רקמות פגועות וריכוז של לחות (מולקולות מים) וכן יש מחקרים הטוענים שהימצאות חומצה היאלורונית מונעת התפתחות של תאים סרטניים בגוף.

עד שנות ה2000 היה נהוג להפיק את החומצה ההיאלורונית מכרבולת של תרנגולת ממנה היה ניתן להפיק כמות גדולה מאוד של החומצה. מכיוון שחומצה היאלורונית ממקור חי כגון כרבולת של תרנגולת מכילה בתוכה גם כמויות גדולות במיוחד של חלבון ממקור זר, במקרים רבים הגוף אליו הוזרקה החומצה פיתח נוגדנים ואף תגובה אלרגית.  בשנים האחרונות החלו להפיק את החומצה בהליך הנקרא פרמנטציה בקטריאלית, כאשר בדרך זו אין כלל חלבונים ממקור חי.

החומצה ההיאלורונית מתפרקת בגוף בתוך 24-48 שעות והופכת לפולימר שעמיד יותר בפני פירוק ובעל מבנה צמיגי גבוה.

ייצור החומצה ההיאלורונית על ידי הליך הפרמנטציה הבקטריאלית נהיה נפוץ בשנות התשעים של המאה הקודמת והפך לאחד הטיפולים הבטוחים והנפוצים ביותר בעולם האסתטיקה וכן משמש גם לטיפול בדלקות במפרקים.

הזרקת החומצה ההיאלורונית נהיה נפוץ ופופולארי בעיקר לצורך מילוי קמטים לצד טיפולים בהזרקת חומר הבוטוקס ומשתמשים בהזרקת החומצה לרוב לעיצוב עצמות הלחיים , הוספת נפח בפנים, מילוי שקעים בצידי הראש, תיקונים באיזור האף והרמת גבות בשילוב עם הזרקת בוטוקס.

שימוש בחומצה היאלורונית לדלקות במפרק:

החומצה ההיאלורונית הינה חומר סיכה טבעי המצוי בנוזל הסינוביאלי  והיא מהווה מרכיב חשוב ביותר בבלימת זעזועים ושימון המשטחים של המרפק. כאשר אדם סובל שחיקת סחוס, איכות החומצה במפרק הינה ירודה והיא מצויה בריכוז נמוך ביותר במקום עד כדי מחצית מהכמות הרגילה בזמן רגיל. במצב כזה, כאשר נזריק את החומצה ההיאלורונית למפרק הפגוע נשפר על ידי כך את הצמיגיות והאלסטיות של הנוזל הסינוביאלי.

הנוזל עצמו מוזרק למקום הפגוע בצורה של ג’ל כאשר בעבר היה צורך בסדרה של שלוש זריקות והיום ניתן לבצע את הטיפול על ידי הזרקה אחת בלבד. ההשפעה הממוצעת היא לכחצי שנה, בהתאם לרמת הפגיעה במפרק.

הזרקת החומצה ההיאלורואנית למפרקים מעבה את הנוזל שבהם ומקלה על הכאבים. החומצה פועלת כחומר סיכה ועוצרת את הדלקת על ידי עיבוי של הסחוס. עם זאת, עלות הזריקות הוא יקר יחסית לזריקות אחרות וההשפעה קצרה יחסית..

ד”ר רון ארבל מומחה לכירורגיה אורתופדית, מומחה ברכיים וקרסוליים ופגיעות ספורט אחראי המרכז לרפואת ספורט וכירורגיה ארטרוסקופית בבית חולים סוראסקי

צור קשר

© כל הזכויות שמורות